وبلاگ تخصصی کلاس ادبیات خلاق

وبلاگ تخصصی کلاس ادبیات خلاق با طراحی و تدریس دکتر وحید ضیایی

وبلاگ تخصصی کلاس ادبیات خلاق

وبلاگ تخصصی کلاس ادبیات خلاق با طراحی و تدریس دکتر وحید ضیایی

وبلاگ تخصصی کلاس ادبیات خلاق

کلاس‌های ادبیات خلاق با ایده‌ اجرای شیوه‌های متفاوت آموزش ادبیات در شاخه‌های (شعر، داستان، نقد ادبی، پژوهش و نویسندگی) برای نخستین بار با طراحی و تدریس «وحید ضیائی» اجرا شد.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
منوی بلاگ
نویسندگان

نکوداشت مرحوم عباس کیارستمی

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۴ ب.ظ

به منظور نکوداشت فیلمساز معروف کشور عباس کیارستمی نشست تخصصی روایت شیرین در اردبیل برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این نشست که صبح امروز و در قالب یادمان عباس کیارستمی در سینما تک اردبیل و با حضور هنرمندان و علاقمندان به سینما و ادبیات و به همت گروه ادبیات خلاق و با همکاری مجتمع فدک برگزار شد شرکت‌کنندگان یاد و خاطره این هنرمند فقید را گرامی داشتند.

ادبیات خلاق

وحید ضیائی در این نشست به نشانه‌شناسی سینمایی فیلم کیارستمی به عنوان یکی از جدی‌ترین اقتباس‌های سینمایی ایران از یک متن باستانی پرداخت و گفت: فیلم شیرین نمونه‌ای عالی از استفاده ابزاری دنیای جدید در باز تعریف ادبیات کهن است.

شاعر و منتقد ادبی به تبیین سینمایی و اسطوره شناختی «شیرین» اشاره کرد و افزود: کارگردان در استفاده از سه منظر دوربین، صدا و حرکت ( میمیک صورت بازیگران زن) با این فیلم خلاق برخورد کرده است که نشانه‌شناسی اساطیری و رمزی فیلم در آن نمود پیدا کرده است.

ادبیات خلاق

این مترجم و منتقد ادبی با بیان اینکه تفاوت‌های متن اصلی خسرو و شیرین نظامی و روایت کیارستمی در این فیلم بازآفرینی شده نمونه‌هایی از بیان آشکار نظریات اجتماعی این کارگردان فقید را عنوان کرد.

ضیایی با اشاره به تصحیح‌های انتقادی کیارستمی از دیوان شاعران گذشته و اعتراض طیفی از دانشگاهیان سنت زده به نحوه نگاه متفاوت و مدرن کیارستمی به ادبیات اشاره و تأکید کرد: توجه و دنباله‌روی چنین نگاه‌هایی برای بسط و روز آمد کردن ادبیات ایران و معرفی آن در جهان ضروری است.

وی با یادآوری اینکه کتاب «حافظ به روایت کیارستمی» از جمله کتاب‌هایی است که مورد اعتراض واقع شد، خاطرنشان کرد: استفاده از المان‌های سمبلیک در فیلم شیرین از شگردهای زیر پوستی کارگردان جهت حفظ امانت اقتباسی و ادای دین به ادبیات فاخر ایرانی است.

وحید علیرضایی نیز در این نشست به بررسی تخصصی فیلم‌های عباس کیارستمی پرداخت و گفت: آنچه از سینمای کیارستمی به یاد مانده است، تصاویر خاص و منحصر به فردی است که بیانگر اندیشمند بودن این فیلمساز برجسته ایرانی است.

این منتقد سینمایی با بیان اینکه مرحوم کیارستمی به دور از تشریفات، تجمل‌گرایی و سیاه‌لشکری، آثار تأثیرگذاری ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: کیارستمی همیشه دغدغه تربیتی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی داشت به طوری که در شرایط جنگ نیز به دنبال پاسخی برای این دغدغه‌ها بود و در برخی آثار خود نیز از نظام آموزشی و تربیتی کشور انتقاد کرده است.

در ادامه این مراسم، تصنیف «قصه‌های کیارستمی» توسط گروه نغمه اجرا شد.

گروه نغمه

گزارش از سهیلا صاحبقران از اعضای کلاس های ادبیات خلاق

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۳۰
مونا فلاحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی